آموزش‌ دفتر‌نويسي

گزيده اي از بهترين مطالب

آموزش‌ دفتر‌نويسي

۱۶ بازديد

آموزش دفتر‌نويسي در حسابداري: هر موسسه، شركت و سازماني كه مشمول پرداخت ماليات باشد موظف است از سازمان امورمالياتي،  دفاتر قانوني خود را جهت تحرير كليه فعاليت هاي مالي خود تحويل گيرد.

 

آموزش دفتر‌نويسي

 

آموزش دفتر‌نويسي در حسابداري:

هر موسسه، شركت و سازماني كه مشمول پرداخت ماليات باشد موظف است از سازمان امور مالياتي، دفاتر قانوني خود را جهت تحرير كليه فعاليت هاي مالي خود تحويل گيرد.

اين دفاتر كه به نام دفاتر قانوني شناخته ميشوند شامل سه دفتر (روزنامه، كل و مشاغل) مي باشد. از صفحه اول تا آخر دفاتر شماره گذاري شده و با قيطان سفيد به هم متصل و با مهر سربي سازمان امور مالياتي كشور پلمپ شده است.

موارد لزوم:

1- با روان نويس يا خودكار مشكي نوشته شود (بهتر است ابتدا با مداد نوشته و روي آن را با خودكار پررنگ نماييم).
2- روي سطرها نوشته شود بدون خط خوردگي و بدون اينكه سطري از قلم بيفتد.
3- از تيغ و لاك نبايد استفاده كرد.
4- اعداد همواره از راست به چپ خوانده و نوشته مي شوند.
5- آخرين سطر هر واقعه مالي مربوط به نقل شماره سند حسابداري مربوطه مي باشد.
6- اولين سطر هر صفحه (منقول از صفحه قبل).
7- آخرين سطر هر صفحه (نقل به صفحه بعد).
8- در قسمت جمع سطور ۲ رديف مي‌باشد كه رديف بالا مربوط به جمع صفحه و رديف پايين مربوط به جمع صفحه با صفحه قبل مي باشد.
9- در صورت بروز اشتباه با خودكار قرمز روي اشتباه را خط كشيده و صحيح آن را با خودكار مشكي بالاي آن درج مي‌نماييم.

10- جمع ستون بدهكار و بستانكار مي بايست يكسان شود و زماني اينگونه نيست كه كل سند در يك صفحه درج نشود و به صفحه بعد منتقل شود.
11- انتهاي اسناد در دفتر روزنامه و انتهاي حساب در دفتر كل با يك خط مورب بسته شود.
12- در دفتر كل شروع هر حساب جديد از صفحات فرد مي باشد.
13- در دفتر كل گردش حساب بدهكار و بستانكار در انتها درج شده و تفاضل حاصل از اين دو به عنوان مانده حساب در زير عدد بزرگتر درج ميگردد. اين مانده به ترازنامه منتقل مي شود.
14- دفاتر قانوني يك ماه قبل از پايان سال مالي به دست مؤسسه رسيده كه مي بايست تكميل گردد.

[caption id="attachment_5560" align="aligncenter" width="700"]دفتر‌نويسي آموزش‌ دفتر‌نويسي[/caption]

 

اگر ميخواهيد اين كار را حرفه خود كنيد حتما دستورالعمل زير را اجرا كنيد.

در زير شما را با ۳ گام مهم تحرير دفاتر قانوني آشنا خواهيم كرد.

 

گام اول:

اقدامات مهم قبل از تحرير دفاتر قانوني

در اولين گام شما بايد با تكنيكهاي زير آشنا باشيد:

نحوه تعديلات سنواتي، محاسبات ثبتي سود و زيان در سند بستن حسابهاي موقت، نحوه استخراج سود انباشته سال جاري و انتقال به سود انباشته مندرج در ترازنامه همراه با ثبت صحيح طرف بدهكار و بستانكار، تسلط كامل بر مانده گيري حسابها طبق طبقه بندي استاندارد تمامي حسابها، تسلط كامل برايجاد ذخاير كوتاه مدت و بلندمدت مانند ذخيره ماليات عملكرد و ارزش افزوده،محاسبات و صدور سند حسابداري مربوط به عيدي و سنوات در پايان سال، استعلام طرف حسابهاي بدهكار و بستانكار و اخذ تاييديه جهت تطابق.

گام دوم:

اقدامات حين تحرير دفاتر قانوني

مهمترين كار شما در اين گام،ثبت كليه رويدادها طبق گزارشات سيستم است. شما قبلا در مهلت مقرر دفاتر را دريافت كرده ايد و در هر هفته با حوصله و دقت شروع به تحرير دفاتر مي كنيد. حالا با چندين بار مطالعه ايين نامه به همراه تمرين در دفتر چك نويس و پياده سازي كامل گام در مرحله اول بايد مهمترين صورتهاي مالي را هم طبق استانداردهاي حسابداري بدست اوريد. در اين مرحله گام آخر انتخاب خودكار مناسب است كه پيشنهاد مي كنيم اگر براي اولين بار است كه وارد دنياي تحرير دفاتر مي‌شود بهيچ عنوان از روان نويس و يا خودنويس استفاده نكنيد و صرفاً از خودكارهايي كه جوهر پس نمي دهند شروع كنيد.

در آخرين گام هم بايد با برنامه ريزي روكش اسناد حسابداري قطعي شده را با ضمائم و پيوست كنترل كنيد تا آماده مرتب سازي فيزيكي در زونكن هاي شماره دار شوند. همچنين قبل از ابلاغ كارشناس مالياتي خود مي توانيد گزارشات زير را كنترل و آماده كنيد:

تراز كل و معين چهار ستوني، گزارش موجودي انبار، زونكن صورت مغايرت بانكي ماهانه، گزارش بدهكاران، گزارش بستانكاران به همراه آگهي هاي قابل توجه هيات مديره مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.